های کشور خودمان باشند یا وارداتی، پیش از ورود به بازار می‎بایست برای صدور پروانه استاندارد از سازمان ملی استاندارد اقدام کنند.
به‎ این‌ترتیب کارخانه یا شرکت واردکننده به‎ صورت تصادفی تعدادی از محصولات موردنظر را برای سازمان ملی استاندارد ارسال می‎کند یا شرکت‎های بازرسی که خود از زیرمجموعه‎های سازمان ملی استاندارد هستند، این کار را بر عهده می‎گیرند.

تا پیش از سال 85 ارزیابی و اجرای آزمون‎های مختلف برای هر محصول در سازمان ملی اساندارد از سوی آزمایشگاه‎های خود این سازمان صورت می‎گرفت، اما پس از این تاریخ سازمان ملی استاندارد سیاست خود را روی تحقیق و پژوهش قرار می‎دهد و ارزیابی فرآورده‎ها را به آزمایشگاه‎های خصوصی، برون‎سپاری می‎کند.
شرکت دانش‎بنیان «آزما صنعت قائم» از آزمایشگاه‎های خصوصی زیر نظر سازمان ملی استاندارد است و با دراختیار داشتن 10 آزمایشگاه مجهز در حوزه ‎های تجهیزات آتش‎نشانی، مبلمان و تجهیزات اداری، سنگ و دیسک‎های برش و سایش، خوردگی مواد، کوانتومتری، مکانیکی، سختی‎ سنجی، جوشکاری، متالوگرافی و شیرآلات بهداشتی، ساختمانی و صنعتی، آزمون‎های لازم برای بررسی ضوابط استاندارد را اجرا می‎کند.

شرکت آزما صنعت قائم یک سال پس از شروع بحث خصوصی‎ سازی سازمان ملی استاندارد، در سال 86 کار خود را در آزمایشگاه کوچکی در خیابان پاکستان منطقه عباس ‎آباد تهران با امکان اجرای آزمون روی پنج فرآورده شامل الکترودهای جوشکاری، شیرآلات بهداشتی، ظروف با پوشش نچسب (تفلون)، دیسک ‎های برش و سایش و شیرهای ساختمانی آغاز کرد.
امیرحسین رفیعی آشتیانی، مدیرفنی شرکت آزمایشگاهی آزما صنعت قائم می‎گوید: «پدر من، آقای محمدرضا رفیعی آشتیانی، همان سال به ‎عنوان کارشناس آزمایشگاه متالورژی از سازمان ملی استاندارد بازنشسته شده بود و من با پشتوانه تجربه پدر، این شرکت را تاسیس کردم.» تقریبا پس از گذشت یک‎سال ‎ونیم از فعالیت آزما صنعت قائم، این آزمایشگاه برای گسترش فعالیت‎های خود به فضای بزرگ‎تری نیاز داشت و به سوله‎ ای در وردآورد نقل‎ مکان می‌کند. اکنون با مناسب‎ سازی شرایط محیطی و تجهیز سوله، امکان برگزاری آزمون برای 90 محصول در این مجموعه فراهم است.
مدیرفنی این شرکت درباره مشتری‎های آزما صنعت قائم به جام‎ جم می‎گوید: «مشتری‎های ما ابتدا از سوی سازمان ملی استاندارد معرفی می‎شد، ولی به مرور با شرکت در نمایشگاه‎های مختلف، فعالیت در فضای مجازی و به‎روزرسانی سایت آزمایشگاه، مشتری‎های خصوصی خود را نیز جذب کردیم. همچنین دو سال پیش نیز در شبکه راهبردی زیرنظر شبکه راهبردی و فناوری ریاست جمهوری، مورد پذیرش قرار گرفتیم.»

شکل‎گیری اتحادیه آزمایشگاه‎ها راه‎ حل رفع مشکلات آنها
مشتریان آزمایشگاه‏های استاندارد در دو دسته قرار می‎گیرند: یا مشتری‎هایی هستند که به ‎صورت شخصی و مستقل مراجعه می‎کنند، یا آنها را سازمان استاندارد به آزمایشگاه‎ها معرفی می‎کند. درمورد مشتری‎های دسته دوم ماجرا به این‎شکل است که شرکت‎های بازرسی تعدادی نمونه محصول را از انبار یا خط تولیدی تولیدکنندگان برای آزمایشگاه‏های استاندارد ارسال می‎کنند و کارخانه‎ ها نیز می‎توانند نتیجه آزمون تمام بندهای استاندارد را ازطریق «سامانه سینا» مشاهده کنند.

امیرحسین رفیعی آشتیانی با اشاره به اینکه هزینه این دسته از مشتریان بر اساس تعرفه‏ های سازمان ملی استاندارد تعیین می‎شود، می‎گوید: «مواد مصرفی آزمایشگاه‎ها معمولا وارداتی و بسیار گران‌قیمت هستند. وقتی برای آزمون‏ها، هزینه کارشناس، مواد مصرفی، استهلاک دستگاه‎ ها را کنار هم می‎گذارید، بسیار بیشتر از تعرفه ‎های تعریف شده است. این موضوع آزمایشگاه‎ها را با چالش روب‎رو کرده است و باعث شده گاهی یک‌سری از آزمون‎ها را اجرا نکنند یا در مواردی مجبور به تعطیلی کسب ‎وکار خود شده ‎اند.»
مدیر فنی این آزمایشگاه معتقد است با ایجاد هم ‎افزایی و افزایش ارتباط بین آزمایشگاه‎ها، نیاز است علاوه ‎بر انجمن آزمایشگاه‎ها، اتحادیه صنفی آزمایشگاه‎ها نیز شکل گیرد تا بتوانند مسائل و مشکلاتی مثل تعیین تعرفه‎ ها، تأمین مواد اولیه، خرید تجهیزات و … را از این مسیر پیگیری کنند.

پیوستن به سامانه ‎های جهانی راهی برای تسهیل سفارش‎های خارجی

مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) صادرکننده گواهی‎نامه 17025 برای آزمایشگاه‎هایی است که کالیبراسیون و آزمون‎های آزمایشگاه‎شان بر اساس استاندارد 17025 تایید شده باشد. مدیر فنی این آزمایشگاه با اشاره به اینکه مرکز ملی تایید صلاحیت ایران هنوز نتوانسته است به اتحادیه بین ‎المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی (ILAC) بپیوندد و عملکردش مورد تایید استانداردهای بین‎ المللی قرار گیرد، می‎گوید: «درحال‎ حاضر شرکت‎های بازرسی بین‎ المللی به ‎صورت واسطه آزمون‎ها و گواهی‎ های صادر شده از سوی آزمایشگاه‎هایی مثل ما را تایید می‎کنند، درحالی‎که اگر ایران به ILAC بپیوندد، راحت ‎تر می‎توانیم سفارش از مشتری‎های خارجی داشته باشیم.»

مزیت‎های رقابتی «آزما صنعت قائم»
اجرای آزمون بارنده ‎های آتش خاموش‎کن: تاحدود سه چهار سال پیش بارنده ‎های آتش خاموش‎کن یا سامانه ‎های اطفای حریق درکشور تولید نمی‎ شد و وارداتی بود. زمانی‎ که تولیدکنندگان به تولید این فرآورده روی آوردند، برای دریافت تائیدیه استاندارد، هیچ آزمایشگاهی در کشور تجهیزات اجرای آزمون‎های لازم را نداشت. از طرفی این آزمون‎ها فوق ‎

امیرحسین رفیعی آشتیانی دراین‎باره می‎گوید: «ما جلسات مطالعاتی متعددی را با تولیدکنندگان این فرآورده برگزار کردیم و تمام دستگاه‎های این آزمون‎ها را خودمان طراحی کردیم و ساختیم. به‏این‎ترتیب تولیدکنندگان این فرآورده در کشور برای دریافت تاییدیه استاندارد، دیگر مشکلی نخواهند داشت.»
هزینه کمتر: به‎گفته مدیرفنی آزمایشگاه آزما صنعت قائم، هزینه آزمون‎های این آزمایشگاه، نسبت به آزمایشگاه‎های مشابه، حدود 20درصد کمتر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up